De tweede Manitou is
een Zweedse Norlin 37
Met heel veel plezier hebben we 10 seizoenen in een Norlin 37 gevaren. Het schip is in een decennium volledig gerefit. Uiteindelijk hebben we dit mooie schip wederom aan een Zweed verkocht. Uiteindelijk is de laatste trip de mooiste geworden. We waren in de omstandigheid om de Norlin af te leveren bij het eilandje Groto, in het Scherengebeid nabij Gotenborg in Zweden.
In 2009 hebben we de Manitou (ex Datina) overgevaren vanuit Zweden naar Nederland. Het schip is uit 1979/1980 en verkeert in een goede staat.
We zijn met name gevallen voor de mooie lijn. Het schip lijkt door zijn smalle kont erg breed. Een typisch jaren 70 ontwerp. De Norlin 37 is op zich niet heel populair geworden. Het schip moest concurreren met o.a. Baltic en Swan. In de loop van de tijd zijn er 3 versies op de markt verschenen. De eerste versie is te herkennen aan de kajuit met de 4 ovale kleine raampjes. De kajuit en de kuiprand zijn extra laag. In 1979 (circa) is er een MKII op de markt gekomen. Hier zijn de meeste van gebouwd. Deze versie is te herkennen aan de 3 vierkante ramen in de de kajuit. Deze versies zijn iets luxer ingetimmerd en iets meer op comfort ingesteld. Qua layout en inrichting is het vergelijkbaar. De Manitou is ook een MKII. Eind jaren tachtig is er nog een MKIII op de markt verschenen. Deze versie hebben met name een modernere inrichting. Geen loodskooien, maar een ruime salon en een 2 persoons achterkajuit. Hiervan zijn er helaas heel weinig gemaakt.
Veel techniek was al door de vorige eigenaar vernieuwd. De motor is o.a. van 2004, het beslag is vernieuwd en er staat nu een uitgebreide uitvoering van Harken op het dek. Het ziet er allemaal heel professioneel uit. In 2010 is de apparatuur vernieuwd en er blinkt nu een uitgebreide uitvoering van Raymarine op de Manitou. Daarnaast is de huik en buiskap vernieuwd. We hebben voor zwart gekozen, omdat dat de kleur is die goed afsteekt op het gebroken wit van de romp. In de winter van 2010/2011 kreeg de Manitou een nieuw teakdek. Dit was een flinke klus, maar dan is onze Norlin klaar voor een flinke tijd.
Het plan is om de komende jaren de Manitou weer in de wedstrijdbaan te krijgen. Hiervoor zullen er nog een paar modificaties noodzakelijk zijn, maar dat is te overzien. Het zeilnummer is NED8212 en is in 1993 IMS gemeten. Op dit moment is dit niet meer helemaal up to date. De Norlin moet relatief snel als men dit vergelijkt met andere ontwerpen uit deze tijd. Ook zijn de verschillen in meting tussen andere Norlins zijn vrij groot.
Al met al een prachtig ontwerp uit de zeventiger jaren, een dikke buik en een klein mooi kontje. Er zijn totaal geen concessies gedaan om de looks van de boot mooi te krijgen. De lijnen kloppen, zodat het oog niets tekort komt. Het interieur is zeker voor zijn tijd ruim te noemen, maar verliest punten als men het vergelijkt met de huidige norm. Een Norlin heeft de kwaliteit van een Swan, maar heeft deze waardering nooit op papier gekregen. Je kunt een Norlin vergelijken met een Baltic 37, Swan 38, Avance 36 en bijvoorbeeld een Swedenyacht 36. Robuust, een hoog ballast aandeel (>40%) en zeilt als een blok aan de wind. Ook zeilt een Norlin verrassend goed voor de wind. Het schip is met de pink te sturen, en dat hadden we niet verwacht. Een Norlin is veel makkelijker te zeilen dan onze vorige boot, een Ufo 31.
Interieur
2013
Witte vlakken aanbrengen in de achterhut, hoofd- en voorkajuit. Dit om het schip minder donker te maken en van meer licht te voorzien.
2014
Lakken van de het interieur. Met name bij de instap, kombuis en kaartentafel. Al met al is het weer fris.
2016
Nieuwe kussens in de voorpunt. Van een goede kwaliteit en 14cm dik, zodat het slaapcomfort sterk is verbeterd.
2017
Nieuwe grijze kussens in de hoofdkajuit. De lijnen van de kussens zijn volledig symmetrisch BB tov SB.
Exterieur
2011
Kielrevisie was noodzakelijk aangezien de kiel en de rompverbinding niet meer goed was. De 35 jaar oude kit was gedeeltelijk vergaan. De kiel is losgemaakt van het schip en opnieuw vastgemaakt en voorzien van nieuwe kit - een grote ingreep.
2012
Onderwaterschip voorzien van een rode kleur.
2017
Romp en opbouw professioneel gepolijst en beschadiging weggehaald. Tevens het onderwaterschip volledig afgeschuurd en opnieuw opgebouwd. Nu niet meer te onderscheiden van nieuw.
Zeilen
Een Norlin heeft nog veel IOR kenmerken en zeilt fantasitisch aan de wind. In het filmpje is dit goed te zien. Bij 16/18 knopen wordt er pas gereefd.
Owners NL
Er zijn ongeveer 10 Norlins in Nederland. Er blijft ook nog interesse met name uit Scandinavie. In 2015 hebben we een Norlin event georganiseerd waar 7 Norlins bijeen zijn gekomen.
meetbrief
Specificatons